Szines Irások

Karácsonyi Klára

Karácsonyi Klára

EGY FŐZNI SZERETŐ HÁZIASSZONY FÜZETÉBŐL! 1. rész

2016. március 14. - Karácsonyi Klári

Igyekszem minél kevesebb kalóriával, de nagyon jó ízű falatokat sütni, főzni!

Szívesen nyújtom át tapasztalatomat a tisztelt Olvasónak, hátha sok hasznos receptet és ötletet tud meríteni belőle!

Később rendszeresen meg fognak jelenni kipróbált receptek részletes leírással!                                                                     

     100_0124.jpg                                            

                                                         JÓ ÉTVÁGYAT KÍVÁNOK AZ ÉHES OLVASÓNAK!                

 Én csak egy háziasszony vagyok, tehát nem profi szakács módon főzök. Mivel nem szeretem a sok faxnít, ezért  örülök, ha  minél egyszerűbben és gyorsabban megfőzöm az ételt,  de azért természetesen nagyon finom legyen!

 Kérés az Olvasóhoz!  Ha esetleg előfordulna, hogy bármit az irományaimból szeretne elkészíteni, és valami nem érthető, világos, kérem írjon és gyorsan fogok Önnek válaszolni. Hiszen ez nem egy komoly szakácskönyv, ez csak az én füzetem!Köszönöm!

  1. Hogyan kell egy jó, szaftos sült húst elkészíteni?

        Tulajdonképpen mindegy, hogy csirke darabokról, vagy sertés húsról van-e szó ami szeletekben - kisebb darabokban - van, esetleg  liba, kacsa combot akarok elkészíteni, sőt még a szeletelt marha húst is így szoktam.  Nem teszem be a sütőbe és jó szaftos marad, nem egy kiszáradt, száraz valami.  Én mindent  húst jól szoktam  átsütni, mert nem szeretem az esetleg véres, félig átsült húsokat.

Első feladat, hogy rengeteg vöröshagymát és fokhagymát kell megpucolni! Aztán mivel az orvosomtól hallottam, hogy a hagymát  - ami nagyon egészséges sok szempontból, -   de némely embernek azért nem bírja a gyomra, mert a hagymában lévő méreganyagokat nem veszik ki. Ezek nem halálos méreganyagok, hanem nehezen emészthető meg a gyomor számára. Szóval a vöröshagyma és a fokhagymában lévő közepét kiveszem, ami tulajdonképpen a csíra volt. Így bármennyi hagymát is teszek a sült hús alá, jó, finom szaftja lesz, de soha nem bántja a gyomrot.  Pl.egy fél kg húshoz vagy két kacsa comb alá 4 fej vöröshagymát és 5-6-7 gerezd fokhagymát teszek az előbb leírt módon megpucolta. Én nem küszködöm a hagyma apróra vágásával, egyszerűen karikára vágom a vörös hagymát.A fokhagymát meg présen átnyomom.

bulb-1239423_180.jpg

  Aztán a zsírok. Mióta bebizonyosodott számomra kettő éve már, hogy a liba zsír nagyon egészséges és nem emeli a koleszterint  - bizonyos híresztelésekkel ellentétben - azóta sütni mindig liba zsírt használok. Nem büdös és a legegészségesebbek  zsírok egyike az összetétele, nagyon finom ízt ad mindenféle húsnak.

A lábosnak leginkább olyant szeretek használni amiben biztosan nem ég le, nem ragad le a hús. Én szeretem a teflon edényeket, de kinek a pap, kinek a papné!  A serpenyő féléket  nem szeretem, nem lehet kényelmesen főzni benne. Csak palacsinta  és tojás sütésre használom a serpenyőt. Zománcos lábasban mindenesetre nem tudok szépen lepirított sült húst csinálni, mert leragad.

Tehát van egy megfelelő nagyságú lábas, abba bele teszem a libazsírt (vagy ki-mit használ) és bele karikázom a vörös hagymát. Egy kicsit dinsztelem közepes lángon, de vigyázok nehogy leégjen!

Előtte már  elkészítem a húsokat  jól megmosom, több léről és én úgy szoktam, hogy minden szeletet jól megsózok egy só és delikát vagy más ételízesítős keverékkel. Pl. bio ételízesítő vagy vegeta és só együtt és ezzel bedörzsölöm egyenként a húsokat.  A combokat bevágom  egy kicsit alul a csontjánál, hogy jobban átsüljön, nehogy a csont mellett véres maradjon a hús.

Aztán ha már látom, hogy a hagyma egy kicsit át dinsztelődött , bele teszem a húsokat és azokat is egy kicsit csak úgy dinsztelgetem, közben még őrölt borsot és őrölt vagy egész köményt szórók a húsok tetejére és rányomom a fokhagymákat vagy azokat is apróra vágva teszem bele. Az egészet jól megforgatom fakanállal és egy pár 3-4 percig hagyom így csak a zsírosban dinsztelődni, de közben sokszor keverem. Ezért kell hozzá megfelelő nagyságú lábos.

Aztán jön a víz bele a lábosba, majdnem ellepi a húsokat annyi vizet. Fedő rá és nyugodtan fő és dinsztelődik, minden szépen egybe fő, sül a hagymából jó finom szaft alakul ki.  Kb. 1 órát hosszát nincs rá gondom , közepes tűzön főzni. Folyamatosan figyelem azért  - esetleg még vizet hozzáadni, ha az elején  keveset adtam - nehogy lesüljön még mielőtt a hús megpuhult. A csirke  kb. egy óra múlva kész, érezni, hogy puha a hús, és finom ízes, megfelelően sós, akkor leveszem a fedőt és szépen a maradék víz elpárolog és csak addig sütőm így a lábosban amíg szép kis pirosodás nincs a csirkén, húson.

100_8846.jpg

A csirkemell általában a legszárazabb húsok egyike! (Saját fotó )Én igyekszem úgy csinálni, hogy az is jó, finom, szaftos legyen!

  A másfajta húsokkal is így kell csinálni csak azoknak jóval több idő kell. A sertés kb.1 és fél óra, a marha húsnak min. 2 óra vagy 3 óra attól függ milyen öreg volt a marha. Arra figyelni kell, hogy amíg a hús nem puha, addig mindig vizet önteni alá és amikor a húst már érezni, hogy puha, - megkóstolni- akkor fedőt levenni és nagy lángon elpárolog belőle a víz és egy nagyon finom szaft marad utána és nem lesz száraz a hús sem!

Természetesen lehet a húst egyben is sütni akár lábosban fent a tűzhelyen avagy tepsiben a sütőben. Ugyan úgy készítem elő, ízesítem mint a darabokban lesütött húst.  Ilyen esetben mindig dupla időbe kerül az elkészítés  és jól meg kell szurkálni (villával, kis késsel) a húst, hogy belül is átsüljön!

fillet-1179663_180.jpg

Tepsiben sült hús, húsok!

Ugyan úgy készítem elő a húsokat, ízesítem  mint ahogy fentebb leírtam. Ízlés szerint lehet, hagymát, fokhagymát adni a tepsiben sült húshoz is. A tepsi alját kikenem zsírral vagy olajjal ráfektetjük a hús darabokat és  egy bögre 2-3 dl vizet ráöntök. Az egészet befedem alufóliával és legalább egy óráig sütöm 200 fokon. Akkor megnézem ha még nem puha vissza rakom alufóliával együtt egy fél órára. Ha már puha a hús, akkor leveszem az alufóliát és víz hozzáadása nélkül szép pirosra sütőm.  Marhahúst nem szoktam így a tepsiben sütni csak csirkét és disznót!

Sóban sült csirke!

Nagyon szeretem, mindenféle zsiradék nélkül készítem. Egy tiszta tepsibe ( az enyém kb. 45-25 cm nagyságú) beleöntök 1 kg normális sót.  Veszek egy egész csirkét egyben marad.  A húst mindig jól megmosom.  Csak a belsejét megsózom és beleteszek őrölt borsot, őrölt köményt, rengeteg fokhagymát, egy egész megpucolt vöröshagymát és esetleg piros arany ízesítőt, zöld paprikát. A csirke külsejére nem teszek semmit és simán ráteszem a sóra. A már meleg sütőbe 200 fokon a csirke nagyságától függ  kb. 30-40 percig sütöm, látjuk, hogy szépen pirosodik, majd óvatosan megfordítjuk és a másik oldalát is kb 30 percig sütjük. Ha látom, hogy szép piros a csirke kész.   Ugyan evvel a módszerrel lehet sóban sütni csirke combokat is. Nagyon kalória szegény, sokat lehet enni belőle. Az elhasznált sót egyszerűen kidobom.

Bármilyen köretet lehet adni a sült húsokhoz. Pl. krumpli, rizs, bármilyen főzelék, zöldség köret, vagy egyszerűen friss kenyér, savanyúsággal, stb.

Ezekről majd legközelebb írok. 

4015dee70173f2366b6cdd0d3836f7aeb93d05e3.jpg JÓ ÉTVÁGYAT KÍVÁNOK!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eletreceptek.blog.hu/api/trackback/id/tr78476164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása