Szines Irások

Karácsonyi Klára

Karácsonyi Klára

EGY FŐZNI SZERETŐ HÁZIASSZONY FÜZETÉBŐL! 4.rész

2016. március 18. - Karácsonyi Klári

PÖRKÖLTEK ÉS RÁNTOTT FÉLÉK!

 

dietas_rantott_hus.jpg

Én leírom szívesen , hogy kb. milyen húsokat szoktam venni, de ez mindig attól függ, hogy ki, mit szeret? Egyik ember a szárazabb húst, másik a szaftosabb és zsírosabb húsokat is szereti. A legjobb ha egy hentestől megkérdezzük, hogy  melyiket ajánlja, fontos, hogy mit  fogunk készíteni belőle ?!

PÖRKÖLT FÉLÉK:  Az alap mindig egyforma, zsírt vagy olajat a lábosba és belekarikázni vagy apróra vágni a vörös hagymát és én szoktam fokhagymát is bele tenni. Fél kiló húshoz két  nagyobb vöröshagymát használok és 5-6 gerezd fokhagymát . Üvegesre párolom a hagymát a  tűzről lehúzva, bele teszek fél kg húsnál egy púpozott evőkanál piros paprikát (lehetőleg jó minőségű termelőnél vásároltat) és jól elkeverem, majd bele a megmosott, felkockázott, vagy feldarabolt húsokat. Nem adok rögtön vizet hozzá egy kicsit így dinsztelem, állandó kevergetés mellett  3-4 perc és utána felöntöm egy bögre 2 dl. vízzel. Majd bele a szokásos fűszerek, só vagy ételízesítő ( ki mit szeret) bors, kömény, erős paprika , egy paradicsom, egy zöldpaprika és közepes lángon főzöm. Ez minden pörkölt alapja.

 Marha pörkölt, 2-3 órát fő (ha nincs kuktában) és folyamatosan vizet adni hozzá, míg meg nem puhul, nehogy leégjen! Marhalábszárból van állítólag a legjobb pörkölt.

Sertés pörkölt általában 1és fél óra alatt megpuhul. Lehet combból, és én szoktam szűzpecsenyéből is ,mert jó sovány és finom hús.

Csirke pörkölt, vagy a pulyka hús, általában 1 óra alatt puha, de mindig meg kell kóstolni.

Gomba pörkölt:  A pörkölt alapot  megcsinálom és bele a felszeletelt gombát, fűszereket stb. De nem öntök hozzá vizet vigyázok, hogy ne égjen le addig míg a gomba nem enged vizet. Így finom, sűrű szaftot kapunk.

marhaporkolt.jpg

RÁNTOTT HÚSOK: Én a disznó húsból a legjobban szeretem a szűzpecsenyét, egy cm vastagságú szeletekre vágva és a rövid karajt, aki viszont a szaftosabbat szereti, lehet tarját is kirántani. Ha sertésből csináljuk a sózás előtt ki lehet kloffoni főleg a tarját és gyengédebben a  többi húst, karajt is!  Én se marha húst, se borjú húst nem szoktam kirántani, csak Bécsben ettem rántott borjút.

Rántott csirke, pulyka, gombafejek, cukkini, padlizsán ( karalábénál, zellernél, karfiolnál én egy pár percig sós vízben megfőzőm és utána panírozom)

A csirkecombot nem egyben rántom, ki hanem a következő módon: A combot félbevágom,így alsó és felső comb lesz belőle. A csontoknál egy kicsit bevágom a húst és lehúzom a bőrét! Aztán sózom, panírozom és így nagyon finom lesz a rántott csirkecomb.

Nem szoktam más fűszereket rátenni, mert szeretem érezni a finom hús ízét. Egyszer mondták finom rozmaringos húst fogok kapni, már vártam milyen jót, különlegeset fogok enni. Megkóstoltam mintha karácsonyfát ettem volna, nekem fenyő íze volt. Azóta nagyon óvatosan és csínyján  bánok a számomra ismeretlen fűszerekkel. Vagy ízlenek, vagy nem! De aki szereti szórhat rá bármit panírozás előtt.

Rántott trappista sajt. Az egy centi vastagságú sajtot szeleteket, kétszer panírozom és rögtön a forró olajba teszem. Pár perc egyik oldalán, fedő nélkül, pár perc másik oldalán és már kész is van.

Mielőtt bármit, húst zöldséget panírozok, mindent előtte be kell sózni!

Panírozás mindig egyforma. Három tálba beteszek:  1.lisztet  2.tojást 3. prézlit. Ez a hagyományos panír.

         Párizsi szelet variációhoz lehet csak kettőből:   1.lisztet  2.tojást    a prézli elmarad.Puhább a bundája!

A feltört tojásokhoz egy pici tejet szoktam rakni és jól villával elkeverem és sót.

Mindig bő olajban kell a rántott dolgokat sütni,  ha úszik az olajban, akkor lesz finom és átsült. Én mindig fedővel  lefedve sütöm és akkor jól átsül belül is nem marad nyers középen sem.  Forró olajban kell megkezdeni a sütést. Nem kell félni a sok olajtól, mert a hús úgy is csak annyit szív magába ami a süléshez szükséges. Teljesen más íze van annak a rántott húsnak amit éppen csak egy pici olajban sütnek, mint amelyik bő olajban sült, ahogy kell! Nem véletlenül találták ki annak idején, hogy minden rántani való dolgot, bő! forró olajban kell sütni. Mint a lángosnál, mindenki látta már a piacon. Nem három szeletet kell megenni csak egy finom szeletet és akkor nem hizlal, mert a mennyiségben van a kutya elásva. Bármilyen kalóriában gazdag valami, ha keveset , kis mennyiséget eszünk, akkor mindent lehet enni!

Látom a tv-ben  főző hölgyet, ott finnyáskodik, hogy milyen nehéz itt az olajos lábas mellett, olajszagban sokáig állni! Hát akkor ne csináljon ilyent! Lehet sütőben is megcsinálni, de annak is más az íze.

p1070218-500x376.jpg

Jó étvágyat kívánok!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eletreceptek.blog.hu/api/trackback/id/tr138492634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása