Szines Irások

Karácsonyi Klára

Karácsonyi Klára

MIT FŐZTEM, MIT ETTEM.....? A FINOMSÁGOK KONYHÁJÁBAN! 2.rész

2016. november 09. - Karácsonyi Klári

MÁRTON NAPI LIBA NAPOK!!!

resize-img.jpg

 

Vajon miért van hagyománya november 11-e körül, hogy sok helyen libákat sütnek, készítenek? 

Szt.Márton a koldusok és a katonák védőszentje. Elterjedt az a legenda - vagy megtörtént eset -, hogy már egészen fiatal korában rájött arra, hogy életét Istennek  és az embereknek való segítésnek szenteli.  Nagyon sokra tartották és püspöknek akarták kinevezni, de ő nem szerette a felhajtás és a liba ólba menekült, mikor jöttek érte. Ott viszont a libák a nagy gágogásukkal felhívták a figyelmet, hogy itt van. Aztán mégis püspök lett belőle és a népet és Istent szolgálta.

Abban az időkben nem volt úri-múri a liba evés, mert ilyentájt ünnepelték a betakarítást és a földesúr kifizette a munkásokat és még egy libát is kaptak ajándékba. Így aztán  aki rendesen dolgozott és kifizették volt nekik finom liba lakoma!

 

Olcsón vettem az üzletben egy 5 kg-os libát és így nálunk is lett " liba lakoma"!

 

Reggel 8 óra: A liba még egyben van. Vár rám a trancsirozás............

23376477_1958151407730513_6612174193748585923_n_1.jpg

Reggelizem már fél 10-kor a finom friss töpörtyűt. Lehet vitatkozni, hogy miként a helyes, tepertő vagy töpörtyű, nekem anyám így mondta és én is így hívom.

100_0693_1_1.jpg

LIBALEVES: Pontosan úgy kell főzni, mint mint a csirkehús levest. Jó sok zöldséggel és a nyakát, aprólékot libaszárnyát bele tettem. Én grízgaluskát csináltam bele 2 tojásból. Finom volt.

100_0742-1_1_1.jpg

LIBAMELL: Libazsírban fokhagymásan, vaj puhára megsütött libamell és vajban párolt zöldségeket ettünk hozzá.

fontcandy_2_1.png

SÜLT LIBA: Finoman megsült a libuci a saját zsírjában és jó sok tiszta zsírt kaptam belőle. A tepsibe tettem jól megsózva és megtűzdelve fokhagymával mást nem tettem rá, hogy ne égjen rá később és vizet öntöttem alá, majd alufóliával letakartam kb. 2 és fél óra alatt finom puha lett, aztán alufólia le és még pirosra sütöttem és ki azonnal a sütőből, hogy ne száradjon  ki!

fontcandy_4.png

LUDASKÁSA:  Csináltam még ludaskását is a kis darab húsokból és a főtt húsokból. Apróra vágtam és kis zsírral, fűszerekkel átpirítottam és a tálaláskor  összekevertem a  zöldséges rizzsel!

100_0558_1_1.jpg

SALÁTA: Vagy simán reszelt sajttal, vagy tejföllel, joghurttal leöntve ettük a sült libához.

100_8827_ma_solat.jpg

FASÍRT VARIÁCIÓK: Ha puha fasírtot akarok, akkor nem forgatom meg a sütés előtt csak lisztben. Juh sajtot teszek rá és vajas zöldségekkel tálalom!

fontcandy_2_3.png

PRÉZLIS FASÍRT: Ezt már prézliben hempergetem meg és vajban, kevés vízben dinsztelt kelkáposztát és burgonyát adok hozzá, majd paprikás tejföllel öntöm le!

100_0536_1_1.jpg

HAGYOMÁNYOS FASÍRT:  Ma brokkolit kevés sós vízben megfőztem és olvasztott vajra szedtem ki, bors rá és kész a finom kalóriaszegény ebéd!

fontcandy_2_2.png

FŐZELÉK SZERETŐKNEK!  Sárgarépa és karalábé összevágva, majd vajon megdinszteltem és bestauboltam liszttel (meghintettem) és tejjel felengedtem. Pici fűszerek, ételízesítő és kész!  Egybesült fasírtot adtam hozzá.

fontcandy_3.png

ZÖLDBABFŐZELÉK:  A zöldbabot vajban és pici vízben puhára pároltam ételízesítővel és fűszerekkel, majd bestauboltam és tejjel felengedtem. Tálaláskor aki akart tehetett bele tejfölt. Libazsírban megpárolt csirkemellet és pirospaprikát adtam hozzá.

100_8213_1.jpg

GYÜMÖLCSLEVES: Főztem még gyümölcs levest is meggybefőttből. 10 perc alatt kész van. Egy lábosba beleöntöm az egész üveg befőttet a levével együtt még 1 dl vizet öntök hozzá,  cukor, fahéj, szegfűszeg, bio citromhéj , csipet só és felfőzőm. Majd egy jó minőségű tejfölbe egy kanál lisztet teszek és behabarom vele óvatosan ahogy elő van írva, hogy ne kapja össze. Néha tejszínhabbal - nem növényivel - tálalom!

 

SÜLT HAL SZIVÁRVÁNYOS PISZTRÁNGBÓL!

100_0804_1_1.jpg

SÜLT HALACSKA:  Mikor eszünkbe jut a nyaralás szoktam csinálni egy kis paprikás lisztben sült halat. A szivárványos pisztrángot fagyasztva veszem, kicsit kienged és jól beirdalom, jól besózóm. A titka, hogy bő forró olajban kell kisütni és még a szálkákat is meglehet ropogtatni, enni!

fontcandy.png

 HÁZI KRÉMES:  Gyorsan kész, mert nekem a sok faksznihoz nincs türelmem. Veszek három leveles tésztát és kivajazott tepsibe rakom majd olvasztott vajjal megkenem és porcukorral megszóróm és megsütöm. Egyenként mind a hármat. Ha kihűlt, mindet  felvágom krémes nagyságúra.  Vaníliás pudingot készítek , de csak fele annyi tejet adok hozzá, hogy jó sűrű legyen majd felvert tejszínhabot keverek bele és igazi vaníliát, hogy krémes állagú legyen. A teteje darabokra, porcukrot kevés rummal összekeverek és a mázat rákenem éles késsel, ha a rum elpárolog a máz már kezd száradni. Majd félkör alakban vékony csoki öntetet teszek rá és rögtön egy éles késsel végighúzom középen a csokin , így lesz egy minta rajta.  Száradni kell meleg helyen és ez lett a krémes teteje.

100_9143-1.jpg

 GYÜMÖLCSÖK: Tudom most már nem sok gyümölcsöt kapni, de azért amit megtudunk engedni vegyünk magunknak, mert nagyon mondják fontos a vitamin. Almát, körtét már mindig lehet kapni és narancsot, banánt, kivit  is,  valamint sok limonádét lehet inni a cukros üdítők helyett. Én a vízbe csak citromot teszek -cukrot nem - és megszoktam, simán megtudom inni!

 

HA VALAMELYIK  ÉTELT  KEDVED VAN ELKÉSZÍTENI, Jó étvágyat kívánok hozzá!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eletreceptek.blog.hu/api/trackback/id/tr9411946331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása